Ile czasu spędzasz ze swoim telefonem komórkowym? Dużo? Podobnie użytkownicy Twojej strony. Badania przeprowadzone w 2021 roku pokazują, że 66,6% populacji całego świata korzysta z urządzeń mobilnych. I liczba ta nieustannie rośnie. Jeśli więc posiadasz własną witrynę, pamiętaj, aby była ona do nich dostosowana. Tym właśnie jest responsywna strona internetowa.
Co warto wiedzieć o responsywności? Dlaczego jest ona tak ważna?
Jest to tak zaprojektowana witryna, która zmienia swój wygląd w zależności od rozmiaru ekranu, na którym jest aktualnie wyświetlana. W trakcie projektowania strony internetowej przygotowuje się widoki dostosowane nie tylko do komputerów stacjonarnych czy laptopów, ale także smartfonów czy tabletów. Wraz ze zmianą urządzenia zmienia się rozkład elementów na stronie, wielkość przycisków, czcionek, a nawet rozmieszczenie obrazków.
W skrócie responsywna strona internetowa ułatwia odbiorcy wędrowanie po witrynie i odnajdywanie w niej wszystkich przydatnych elementów. Dzięki responsywności strona jest tak samo użyteczna na urządzeniach mobilnych, jak w sytuacji gdy korzystalibyśmy z niej z komputera. Nie ma np. konieczności powiększania ekranu, aby przeczytać tekst na stronie lub też kliknąć w dowolny przycisk w menu.
Przedstawimy teraz kilka najważniejszych korzyści płynących z posiadania responsywnej witryny.
W 2015 roku Google zaktualizowało swoje algorytmy wyszukiwarek i od tej pory nagradza ono wyższą pozycją strony, które są responsywne. Bez dostosowania witryny pod urządzenia mobilne osiągnięcie wysokich pozycji w Google jest znacznie trudniejsze – żeby nie powiedzieć niemożliwe. A to przecież obecność witryny przynajmniej w TOP10 wpływa na zwiększenie ruchu na stronie i poprawę konwersji.
Responsywna strona internetowa sprzyja przeglądaniu. Użytkownicy, którzy na nią trafiają, nie uciekają z niej, tylko szukają tych informacji, po które przyszli. Dodatkowo responsywność witryny znacznie poszerza grono odbiorców firmowych. Na stronę mogą trafić osoby przeglądające internet na komputerach stacjonarnych i na smartfonach. Warto do tego dodać zwiększoną popularność wyszukiwania głosowego, która również sprzyja wdrożeniu responsywności.
Witryny, które są responsywne z reguły dużo szybciej się ładują. A to z kolei podnosi pozycję witryny w wyszukiwarce Google. Dlaczego się tak dzieje? Przy projektowaniu responsywnej strony internetowej dba się o odpowiednią optymalizację poszczególnych elementów w witrynie. Bardziej istotny jest przejrzysty kod, wielkość obrazków czy funkcjonalności na stronie. Należy pamiętać, że w przypadku witryny wyświetlającej się na małym urządzeniu ilość wyskakujących okienek reklam czy chatu musi być jak najmniejsza -co również przekłada się na szybkość działania witryny.
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, responsywna strona internetowa dociera do potencjalnych klientów zarówno na smartfonach, jak i urządzeniach stacjonarnych. Dobrze wyglądające witryna przyciąga i nawet na dobrze zaprojektowanym małym ekranie jest w stanie zachęcić odbiorcę do finalizacji zakupu.
W trakcie projektowania strony internetowej możesz pokusić się o stworzenie osobnej strony na komputery i osobnej strony mobilnej. To jednak będzie Cię więcej kosztować i wymagać będzie od Ciebie (lub projektanta strony) wyższych nakładów pracy. Wersje mogą się również od siebie różnić, co może stanowić problem dla użytkowników, którzy bezpośrednio z komputera przechodzą na wersję mobilną strony.
Problemem przy braku RWD strony może być również konieczność drogich aktualizacji istniejących stron mobilnych. Za wszystko będziemy bowiem płacić podwójnie, tj. za aktualizację „zwykłej” strony i strony mobilnej.
Chcesz skutecznie promować swoją firmę i wdrażać nowe rozwiązania, które pomogą Ci rozwijać biznes? Możemy Ci pomóc także na innych polach! Zapoznaj się z pełną ofertą naszych usług, a jeśli jesteś zainteresowany współpracą lub masz pytania, napisz do nas!